Hos os bliver måltiderne prioriteret højt. Vi gør måltidet til et højdepunkt på dagen, hvor børnene får velsmagende, varieret, økologisk og klimavenlig mad, der kan understøtte udviklingen af børnenes madmod og madglæde. Vi arbejder med at skabe ro, tryghed, god stemning og hyggelige samtaler under måltidet. Vi sætter rammerne for måltidet ved at være rollemodeller ved bordet og støtte børnene i at udvikle selvhjulpenhed blandt andet ved at involvere børnene i arbejdet før, under og efter måltidet.
Dagens måltider
- Der tilbydes morgenmad indtil klokken 7.45 og tilmelding er nødvendig.
- Vi spiser formiddagsmad klokken 9.00-9.30.
- Vi sørger for, at der er god tid til frokosten og spiser hver dag fra klokken 10.45-11.15 i vuggestuen og klokken 11.15-11.45 i børnehaven
- Mellem klokken 14.00 og 15.00 serveres eftermiddagsmad.
Vores madprincipper
Vi laver faste menuplaner hver uge, der bliver lagt på Aula og hænger ved vores køkken. Sådan skaber vi genkendelighed og arbejder med madmodige børn. Vores mad laves af vores køkkenpersonale ud fra følgende principper:
Økologi, klima og madspild
- Vi har Det Økologiske Spisemærke i guld, og træffer bevidste valg, når vi tilvælger konventionelle råvarer som danske æbler, ærter og jordbær.
- Vi minimerer brugen af kød, særligt det røde kød fra okse, kalv og lam og arbejder med menuplanlægningen ud fra Pejlemærkerne for sund og klimavenlig mad.
- Vi arbejder aktivt med madspild, da madspild er klimabelastende og dyrt. Vi genbruger løbende ugens rester og samler overskydende retter sammen i fryseren til en månedlig restedag.
Råvarekvalitet
- Vi laver maden af friske råvarer af høj kvalitet og undgår så vidt muligt præfabrikata.
- Vi bruger frosne varer med omtanke.
- Vi bager selv vores lyse brød, sylter sæsonens grøntsager og frugter, når det giver mening, og laver så vidt muligt vores egen pålæg og mayonnaise.
Sæson
- Vi laver vores menuplanlægning ud fra sæsonens råvarer, så børnene kan opleve årets gang på tallerkenen.
- Jævnligt har vi en sæson-fokusråvare. Børnene bliver præsenteret for råvaren flere gange i løbet af måneden, både i maden, tilberedt og udskåret på forskellige måder og ved at arbejde pædagogisk med dem.
Sanseoplevelser
- Vi smager al mad grundigt til med surt, sødt, salt og bittert, og sørger for umami i maden. Balancen mellem de fem grundsmage er afgørende for om maden smager godt – også det salte og søde.
- Vi bruger ofte friske krydderurter til at give maden sanselighed og smag.
- Vi arbejder aktivt med madens udseende og konsistenser, for at gøre vores måltider til sanseoplevelser hver dag.
- Vi sørger for, at der ofte er små skåle med toppings eller krydderurter som tilbehør, så børnene selv kan præge maden.
Personalets værtsrolle
Børn udvikler deres smag, madglæde og madmod i de år de går i daginstitution. Vi ser det som en af vores opgaver at understøtte, at børnene udvikler lyst og glæde ved at spise god, varieret og sund mad hos os. Dette er vigtigt, da børns madvaner følger dem ind i voksenlivet. Derfor indtager personalet i Kastelsgården en værtsrolle under måltidet, som indebærer:
- En pædagog sidder med ved hvert bord og præsenterer maden sammen med udvalgte børn. Dette for at udvide kendskab til råvarer, hvad de hedder, smager og kommer fra.
- Pædagogen skal være et godt forbillede under måltidet ved at sidde ordentligt ved bordet, spise med og undgå for meget snak med personalet og i stedet tale med børnene.
- Pædagogen motiverer børnene til at smage på maden og har fokus på dem, der tør smage fremfor dem, som ikke har lyst. På den måde øges nysgerrigheden hos de øvrige børn.
- Pædagogen skal lære børnene selv at øse mad op, hælde vand op, tørre op hvis de spilder, rydde af bord osv.